Jóga

A jóga egy önismereti, önfejlesztő és világ-megismerési rendszer, összefüggései mindenhol érvényesek. Nem vallás, nem tudomány, nem művészet - de mindezek belől fejlődnek ki. A jóga Indiából ered, évezredekig leírás nélkül terjedt. A jóga a test, az elme, a tudat és a lélek tudománya. Emellett filozófia, etika, terápia, a lelki és testi fejlődés eszköze.
jóga, yoga
Jóga
Jóga
cím

Jóga

kulcsszavak jóga, yoga
leírás

A jóga egy önismereti, önfejlesztő és világ-megismerési rendszer, összefüggései mindenhol érvényesek. Nem vallás, nem tudomány, nem művészet - de mindezek belőle fejlődnek ki. A jóga Indiából ered, évezredekig leírás nélkül terjedt. A jóga a test, az elme, a tudat és a lélek tudománya. Emellett filozófia, etika, terápia, a lelki és testi fejlődés eszköze.

sztori A Wikipedia cikke alapján a jóga a keleti bölcselet egy formája, ami Indiában fejlődött ki a hinduizmus és a buddhizmus kulturális közegében. A jóga célja a testi és a szellemi erők felébresztése. Eszerint alapvetően kétféle jógát különböztetünk meg: testi és szellemi jógát.A jógának több változata ismert, amelyeket a különböző személyiségtípusokhoz fejlesztettek ki. Indián kívül először a hatha jóga vált népszerűvé a 20. századi nyugati világban, ma már azonban Európában is szinte minden ága elérhető jógaközpontok által. A jóga tartalmaz tradicionális elemeket például erkölcsi és etikai alapelveket, a test megerősítésére és jó állapotának megőrzésére szolgáló pózokat (az úgynevezett ászanákat vagy más néven tartásokat), spirituális filozófiát, a guru által történő útmutatást, a mantrák (szent szótagok) ismételgetését, a légzés szabályozását és az elme meditációval történő elcsendesítését. Ezeket az elemeket általában adaptálják a nem hindu jógik számára.
Javítja az egészséget, jó közérzetet teremt, mentális megtisztulást hoz és az életminőség javulását eredményezi.A buddhizmus, amely nem tartja lényegesnek a teremtő istenben történő hitet, a jógában látja az utat a bölcsesség, a könyörületesség és a megértés felé. A nyugati kultúrák, amelyek nagyobb hangsúlyt fektetnek az individualizmusra, a jógát az önismeret fejlesztésére és a különböző életszemléletek egyesítésére használják. A hindu jógában az önfelismerést és a megvilágosodást hasonlóan értelmezik, úgy tartják a jóga gyakorlása által feltárul az én isteni természete.
A jóga által uralható a test, az elme, továbbá az érzelmek és a vágyak. Fokozatosan vezet el a lét igazi természetének megismeréséhez.

Eredete az Indus-völgyi civilizációig nyúlik vissza, melynek romjai közül 6-7 ezer éves, meditáló jógikat ábrázoló képek kerültek elő. Több kutató az ősi Rig-Védában véli felfedezni a jóga eredetét, amit Kr. e. 1200 és 1500 között írtak.Az első írott emlék Patandzsáli (Patanjali), a Kr. e. 4. században élt indiai bölcs szútráiból maradt fenn, az összes többi jógakönyv tulajdonképpen erre alapozódik.
Maga a "jóga" szó a szanszkrit judzs szótőből származik, melynek jelentése: összeköt, egyesít, igába fog. Az egyéni lélek (átma) és az univerzális lélek (paramátma) egyesítésére utal, de vonatkoztatható a test, a tudat és a lélek egyesítésére történő utalásként is.

A jóga négy fő változata:

    * Bhakti jóga (az imádat és a odaadás jógája)
    * Karma jóga (az önzetlen munka jógája)
    * Dzsnyána jóga (a tudás és a józan ítélőképesség jógája)
    * Rádzsa jóga (nyolc ágra osztott képzési rendszer, amely kihangsúlyozza a meditációt).

Léteznek egyéb jógaváltozatok is, úgymint mantra jóga, kundalini jóga, Iyengar jóga, krija jóga, integrál jóga, nitja jóga, maha jóga, purna jóga, anahata jóga, tantra jóga, tibeti jóga stb. A rádzsa jógát ("királyi jóga") ashtanga jógának ("nyolc ágú jóga") is nevezik, amely nem összetévesztendő a Sri K. Pattabhi Jois által kifejlesztett ashtanga vinyásza jógával, amely a nyugati országokban gyakran önmagában gyakorolt hatha jóga egy változata.
okosság

A 20. század folyamán a jógát gyakran azonosították a hatha jóga testgyakorlataival (az ászanákkal), A hatha jóga gyakorlatait néha spirituális környezetükből kiragadva, világi módon mutatják be. A tradicionális hatha jóga egy teljes rendszer, amelynek a testgyakorlatok ("tisztító eljárások", testtartások és légzőgyakorlatok) mellett része a mentális tréning, tehát a meditáció különböző fokai is. Jóval több, mint testkultúra, aminek a nyugati világban leggyakrabban tekintik.

Nyugaton nem a megvilágosodás elérése érdekében, hanem pusztán testi egészségmegőrzési célból gyakorolják a belőle kiragadott testgyakorlási részeket.
előnyök

- alakformáló, feszesítő hatású
- erősti a vázizmokat és javítja a testtartást amivel enyhül a hát és derék fájdalom
- mélyizmokat tornáztat
- rehabilitációra is ideális
- stresszoldó hatású - egyszerűen megnyugszol gyakorlásától, minden mást elengedsz

hátrányok -
ajánlat

-

HOL? http://joga.lap.hu/
ingyenes -
weboldal Próbáld ki a FitFive jóga és meditáció edzésterveit, MP3 edzésvezetéssel egybekötve!

Tekintsd meg az alábbi, gondosan kiválasztott videókat, hogy
>>> jókat derülj, szörnyülködj vagy ámulj,
>>> tanulj és mélyebb betekintést nyerj a témába,
>>> más véleményeket ismerj meg!


További aloldalak
1
A 4 perc fitness program az egyik legkönnyebb, mindent átfogó és hatékony test-lélek gyakorlatsor, köszönhetően az áttörő erejű "réteges gyakorlásnak". A Tai Chi, a jóga, a meditáció és az ősi qi gong elemeit, ötvözi a modern orvosi elmélettel, relaxációs módszerekkel és a legfontosabb motivációs technikákkal, melyet korunk sportolói is használnak. Mindezeket egyidejűleg végzed 4 perc alatt, így megtakarítva rengeteg időt.
2
A FitFive könnyen követhető, teljes körű, hatásos napi egészség és fitnesz program, a modern nyugati fitnesz és az ősi keleti módszerek alapjaira épül. A Te saját tökéletes útmutatód a megfelelő táplálkozáshoz, a rendszeres testmozgáshoz és a pozitív gondolkodáshoz.
3
Az Alexander technika alkalmazásával jobban érzed magad, a természet teremtette nyugodt és kényelmes módon. Egy Alexander technika oktatója segít, hogy elhagyd az egész életeden át felépített rossz szokásokat és stresszt, s az Alaexander gyakorlatok megtanítanak a könnyed, szabad mozgásra.
4
A Baduanjin módszer az egyik leggyakoribb formája a kínai Qigong gyakorlásának. Nyolc egyéni mozgást kell összekötni, olyan szépen, mint a brokátselyem, hogy a szervezeted tele legyen energiával. A Baduanjin gyakorlatok javítják az egészséget azaz nem a qigong vallási vagy harci formái.
5
A Bar Módszer egyesíti a zsírégetést az intervallum-edzéssel, az izmok izometrikus formálását, a tánc nyújtó gyakorlatait, és az orvosi fizikai terápiát. A Bar Method egy forradalmian új edzésprogram, mely gyorsan és biztonságosan átalakítja az egész szervezetedet.
6
A calisthenics torna egyszerű gyakorlatok rendszere, általában súly és eszköz nélkül végzett. A calisthenic gyakorlatok növelik a testi erőt és a hajlékonyságot, az egyén saját testét használva ellenállásként. A calisthenics a szertornából ered. Az elsődleges calisthenic gyakorlatok a felülés, a hasprés, a fekvőtámasz, a húzódzkodás, a guggolás, a vádli-emelés és a tolódzkodás. Ausztráliában a Calisthenic versenysport.
7
A Callanetics módszert Callan Pinckney fejlesztette ki az 1980-as években. A callanetic gyakorlatok különválasztják az egyes izmokat, majd apró, de erőteljes mozdulatokkal mélyen megdolgoztatják azokat, minél több izomrost bevonásával. Minden izomcsoportot megdolgoztat és kinyújt, így eredményezi a teljes test egészségét, erejét, rugalmasságát és kitartását.
8
A Cantienica egy anatómiailag megalapozott testtartás és a testmozgás edzésmódszer. Kitalálója Benita Cantieni, ő így írja le: logikai anatómia, anatómiai logika. A csontvázat kell megfelelően beállítani, mert az izmok, szalagok feszültségét a helytelen pozíció okozza. A Cantienica gyakorlatok aktiválják a medence, a hát, a has, a fenék és a combok izmait, rendkívül gyorsan és hatékonyan javítják a testtartást és formálják az izmokat.
9
A ChiRunning edzésterv ötvözi a Tai Chi gyakorlatok belső áramlását a futás energiájával. Ezzel a módszerrel megelőzhető a futás közbeni kifáradás, sérülések, fájdalmak. A ChiRunning program növeli a mentális fókuszálást és fokozza a futás örömét.
10
A Falun Gong módszert Kínában alapították 1992-ben. Öt meditációs gyakorlatlistát tartalmaz, megtanítja az őszinteség, az együttérzés és a türelem alapjait. Tanítása olyan kérdésekkel foglalkozik, mint a teremtő erő, erkölcsi normák, megbocsátás. A Falun Gong könyveket, előadásokat és a testgyakorlatokat 40 nyelvre fordították már le, s minden ingyen letölthető az Internetről.
11
A Feldenkrais Módszer a testtartás és a testmozgás felfedezésére irányul. A gyakorlatok könnyebbé teszik a testet, mert újra megtanítják az agyat a tudatos és fájdalommentes mozgásra. Csökken a testben az izmok terhelése, az izomgörcsök.
12
A Fusion Pilates edzésterv a pilates és a jóga ötvözete. Segít neked, hogyan tartsd meg az alakodat terhesség alatt és után. A szerző Jennifer Gianni pilates oktató, amikor teherbe esett, rádöbbent, hogy kevés információ áll rendelkezésre, hogyan maradhat formában, a kötelező óvintézkedéseket betartva az egészséges baba érdekében.
13
A jóga egy önismereti, önfejlesztő és világ-megismerési rendszer, összefüggései mindenhol érvényesek. Nem vallás, nem tudomány, nem művészet - de mindezek belől fejlődnek ki. A jóga Indiából ered, évezredekig leírás nélkül terjedt. A jóga a test, az elme, a tudat és a lélek tudománya. Emellett filozófia, etika, terápia, a lelki és testi fejlődés eszköze.
14
A Lotte Berk módszer egy edzésterv nőknek, a híres német táncos, Lotte Berk nevéhez fűződik. Az USA-ba Lydia Bach vitte el és finomította tovább. A Lotte Berk gyakorlatok magukba foglalják az erő, az állóképesség, a szíverősítés, a testszobrászat, a fogyás és a rugalmasság gyakorlatait.
15
A Nia technika egyszerre foglalkozik a test, lélek, az érzelmek és a szellem témájával, a zene, a mozgás és az önkifejezés segítségével. Kilenc mozgásformára épül: harcművészetek (Tai Chi, Tae Kwon Do, Aikido), táncművészetek (Jazz tánc, Modern ténc, Duncan tánc), és öngyógyító módszerek (Jóga, Alexander Technika, Feldenkrais módszer).
16
A Pilates edzésmódszert a 20. század elején Joseph Pilates fejlesztette ki Németországban. Napjainkban 15-20 millió ember gyakorolja szerte a világban. Pilates Contrology-nak nevezte rendszerét, mivel úgy gondolta, hogy az elme irányítja az izmokat. A pilates gyakorlatok a légzésre és a törzs izmainak, a gerincnek a megerősítésére épülnek.
17
A PiYo edzésterv a pilates és a jóga sportos keveréke. Úgy módosították a pilates és jógagyakorlatokat, hogy megfeleljenek a csoportos gyakorlásnak, de mégis kihívást adjanak minden edzettségi szintű gyakorlónak.
18
A Qigong vagy chi kung sokféle hagyományos gyakorlatot tartalmaz, magában foglalja a csí és az energia gyűjtését és keringetését. A Qigong-ot főleg egészségügyi karbantartás céljából gyakorolják.
19
A Synergistics Fitnesz módszert az izmok 26 évnyi tanulmányozása után fejlesztette ki Helena Collins. Nem számít, hány sportot gyakoroltál már, legyen az futás, jóga, tánc vagy bármi más, a testfunkciók ismerete nélkül csak a mozdulatokat tanultad meg. A Synergistics Fitness módszer viszont valóban megtanítja neked, hogyan működik a tested, hogy a legeredményesebben eddz.
20
A Tai Chi Chuan egy kínai eredetű belső harcművészet, leggyakrabban egészségügyi okokból gyakorolták. A képzési formák sokasága létezik, hagyományos és modern formában. A nyugatiak számára legismertebb a csoportban végzett lassított mozzgássor, melyet parkokban gyakorolnak minden reggel, különösen Kínában.
21
A Waitankung egy ősi kínai gyakorlat, egyfajta kung-fu a taoizmus és a hagyományos kínai orvoslás alapjain. Igazából nem harcművészet, inkább egy békés gyakorlatsor az egészség megőrzéséhez. Az alapelv az, hogy szabadulj meg a zavaroktól és aktiváld a belső csí energiádat. Így pihennek az izmok, javul a vérkeringés, felfrissül az elme. 12 waitankung gyakorlat van és 8 kiegészítő testtartás.