Edzéstervezés Cél Szerint

Mikor milyen edzéstervet alkalmazz? Mi a célod: aerob edzés, állóképesség fejlesztése, futás edzésterv, szálkásítás, testépítés, tömegnövelés vagy jógagyakorlatok? Vagy zsírégető fogyás, gyalogló edzés, stretching, terápiás mozgás, napi torna, kombinált edzések?
edzésterv, aerob edzés, állóképesség fejlesztése, futás edzésterv, szálkásítás, testépítés, tömegnövelés, jógagyakorlatok, zsírégető fogyás, gyalogló edzés, stretching, terápiás mozgás, napi torna, kombinált edzés
Aktív és passzív edzések

Gratulálok mindenkinek, aki sportol. Viszont ha csak aktív sportot űz, akkor arra kérem, hogy fékezzen: egészítse ki az edzéseit lassabb, pihentetőbb rendszerekkel. Az erőteljes sportolással, a rendszertelen, kapkodó izommunkával nem lehet feltöltődni, mert a mozgással szerzett energia a mozgás során elhasználódik, sőt sokszor még utána is energiát kér a szervezet. Így egyértelmű a következmény: a test izmai, ízületei idő előtt megöregszenek, elkopnak.


A FitFive aktív gyakorlatai erősítik az izmaidat és a szívedet, érrendszeredet, míg a passzív gyakorlatai összegyűjtik a tudatosan megfegyelmezett energiát, és pontosan eljuttatják a test megfelelő pontjaira.


Íme az különböző edzésfajták:


Aktív edzésfajták:
Zsírégetés
Izomfejlesztés
Állóképesség-növelés


Passzív edzésfajták:
Légzőgyakorlatok
Jógagyakorlatok
Nyújtások, stretching
Érzékszervek gyakorlatai
Szexuális erőt fejlesztő gyakorlatok
Energia-gyakorlatok, öngyógyítás


Mit nevezünk aerob és anaerob edzésnek?

A modern testkultúra aerob és anaerob edzést különböztet meg.


Aerob edzés közben a szervezeted képes arra, hogy munka közben megfelelő mennyiségű oxigénnel ellássa az izmaidat, tehát a mozgás végén nincs oxigénadósság. Ezek általában zsírégető hatású, hosszan tartó, alacsony és közepes intenzitású gyakorlatok: pl. aerobik, gyaloglás, futás, úszás, kerékpározás, labdasportok.


Anaerob edzés esetén a szervezeted az izmokban lévő cukrot égeti el, így oxigénadósság keletkezik. Ilyenek a nagy intenzitású, nagy erőkifejtéssel járó, kifulladásig tartó gyakorlatok: pl. súlyemelés, testépítés.


Mikor milyen edzést végezz?

Ebben a táblázatban a FitFive által ajánlott edzésfajták találod, bármilyen edzéscélra.



Aktív gyakorlatok:

Reggel

Napközben

Délután vagy kora este

Este, lefekvés előtt

Zsírégetés

X

X

X

-

Súlyzózás

-

X

X

-

Állóképesség-növelés

-

X

X

-

Passzív gyakorlatok:

Reggel

Napközben

Délután vagy kora este

Este, lefekvés előtt

Légzés

X

X

X

X

Jóga

X

X

X

-

Stretching

-

X

X

-

érzékszervek gyakorlatai

X

X

X

X

Szexuális gyakorlatok

X

X

X

X

Energiagyakorlatok, öngyógyítás

X

X

X

X


További aloldalak
1
Melyek a leggyorsabb és legalaposabb bemelegítő edzés lépései? Hogyan végezz el egy szép, dinamikus és gyors bemelegítést? Miért nagyon fontos a bemelegítés és a levezetés bármilyen edzésprogramról legyen szó?
2
Miért van szükséged a helyes testtartásra? Melyek a helyes testtartás alapszabályai? Melyek a hanyag testtartás következményei? Hogyan alakítsd ki a szép, kihúzott testtartást egyszerűen és tartósan?
3
A rendszeres testedzés legkönnyebb és legegyszerűbb formája a napi torna. A cél, hogy minden nap átmozgasd az összes izmodat, ízületedet, testrészedet. Nagyon hatékony edzést adnak a reggeli torna gyakorlatok és az esti torna gyakorlatok.
4
Miért fontos az izmok edzése? Mikor és mitől kezdenek el nőni az izmok? Mi az izomnövekedés alapja? Melyek az izomfejlesztés, testépítés előnyei és alapszabályai? Mi az izomláz, hogyan kerüld el és hogyan kezeld?
5
Szálkásítás lényege, elmélete
A szálkásítás célja az izmok tonizálása, az izmok formálása. A szálkásító gyakorlatok végzésén kívül azonban fontos, hogy a testzsírszázalék csökkentése is szerepeljen a szálkásító edzésprogramodban. Ugyanis a szálkás izomzat egyik fő kritériuma a megfelelő izomtömeg-zsírtömeg arány.
6
Tömegnövelés lényege, elmélete
A tömegnövelő edzés mindenkinek fontos, aki testépítéssel foglalkozik vagy konditermbe jár. Az izmotömeg növelése egyszerű, ha tisztában vagy az izmok működésével, megfelelő tápanyagokat eszel, és a tömegnövelő gyakorlatokat jól kombinálod.
7
Melyek a zsírégetés és fogyás alapszabályai? Hogyan tudsz megszabadulni a felesleges zsírtól? Hogyan működik a zsírégető edzés, hogyan tüntesd el a zsírpárnákat? Mi a legjobb zsírégető edzésterv nőknek?
8
Aerob edzés, kardio edzés, step edzés lényege, elmélete
Mi az aerobik edzés, honnan ered, kik a legnevesebb prezenterek? Melyek a legújabb, legpörgősebb aerobik zenék? Miben más a step edzés, vajon jobb zsírégető? Milyen egyéb kardió edzések vannak, melyik éget a legtöbb kalóriát?
9
Milyen most az állóképességed? Hogyan növeld biztonságosan és tartósan az állóképességedet? Mekkora intenzitás és pulzusszám szükséges a szív- és érrendszered erősítéséhez? Mennyit és hogyan fuss? Miért fontos a gyaloglás? Hogyan lélegezz futás közben?
10
Milyen különböző gyaloglás edzéstervek vannak? Mi a dinamikus gyaloglás? Mi a légzőgyaloglás? Mi a nordic walking? Mekkora távot és milyen sebességgel gyalogolj? Miért is a gyalogló edzésprogramok az edzéstervezés egyik legfontosabb elemei?
11
Mi a jóga, melyek a legjobb jógagyakorlatok? Honnan ered a jóga és milyen változatok, stílusok vannak napjainkban? Hogyan érhető el az egészség és az egyensúly a jóga gyakorlása által? Hogyan válassz jógatanfolyamot?
12
Relaxáció lényege, elmélete
Melyek a legjobb relaxáló gyakorlatok stressz ellen, depresszió ellen? Milyen mozdulatok töltenek fel energiával, nyugtatják meg a lelkedet és a testedet? Hogyan érhető el a test teljes és aktív pihentetése?
13
Stretching lényege, elmélete
Miért fontos az izmok nyújtása? Honnan ered a stretching? Hogyan kell végezni helyesen és biztonságosan a stretching gyakorlatokat, azaz a nyújtó gyakorlatokat? Hogyan lehetsz hajlékonyabb, rugalmasabb?
14
Rekreáció lényege, elmélete
Te hogyan töltöd a szabadidődet? A rekreáció a munkában, tanulásban kimerült ember pihenését, kikapcsolódást, energiával való feltöltését szolgálja. A rekreáció segíti a megfáradt embert a fizikai és szellemi munkavégző képességének újratermelésében.
15
Terápiás edzés lényege, elmélete
Baleseted, sérülésed, műtéted volt? Beteg voltál hosszabb ideig, az izmaid elsorvadtak, legyengültél? Szeretnél újra erős és egészséges lenni? Kezdj el egy terápiás edzéstervet, használj terápiás fitnesz eszközöket, s újra a régi leszel!
16
Köredzés, circuit training lényege, elmélete
A köredzés vagy circuit training egy intervallum edzés, amely kombinálja az izomerősítő kondi gyakorlatokat és az állóképességet fejlesztő aerob gyakorlatokat. Az izmok és a szív- és érrendszer együtt dolgozik. A köredzés kifejezés azt jelenti, hogy az edzés különböző állomásokon történik: kondigép, súlyzók, fekvőtámasz, felülés, aerobik.
17
Ahány sportág, annyi féle edzésterv! A sportspecifikus edzés lényeg, hogy az adott sportnak megfelelő izmokat edzd, speciális készségeket fejlessz. Listánkon 28 kategóriában 150 sportág szerepel, ABC sorrendben.