Tüdő, légzés, légzőgyakorlatok

Miért az edzés alapja a tökéletes tüdőlégzés elsajátítása? Hogyan erősíthetők meg a tüdő izmai? Hogyan töltsd fel magad energiával a jógalégzés gyakorlatokkal? Melyek a légzőgyakorlatok alapszabályai?
edzés, tökéletes tüdőlégzés, tüdő izmai, energia, jógalégzés, gyakorlatok, légzőgyakorlatok

Ahogy lélegzel, úgy élsz!

Egy ember alaplégzéséből egyértelműen következtetni lehet a fizikai és szellemi állapotára. A légzési mód az életmód tükörképe. A helytelenül, rendszer nélkül légző emberek vére nagyon kevés oxigént kap: ez mind a testükben, mind a lelkükben bizonytalanságérzést okoz.

Ösztönös reflex, hogy ha az ember kevés vagy egyre kevesebb levegőhöz jut, akkor félni kezd, mert a teste úgy érzi, hogy nem fogja túlélni az oxigénhiány állapotát. A tudatos, mély, teljes tüdőt megdolgoztató légzés megfelelő mennyiségű oxigént ad a vérnek, teljesen felfrissíti a testet, tiszta elmét és gondolkodást eredményez, így gyökerestől eltűnik a félelemérzet.

Légzésed szándékos szabályozása az alapja egy olyan nagymértékű ellenállóképesség kialakításának, amely betegségektől mentes, hosszú életet garantál.

A levegőben terjedő bacilusoknak ellenáll az egészséges tüdőszövet, melyre a tüdőd helyes és tudatos használatával tehetsz szert.

Egyetlen helyesen lélegző nemzedék képes lenne regenerálni az emberi fajt.



Mi az edzés légzőrendszerre gyakorolt hatása?

Az edzés során megnövekszik az oxigénszükséglet, a légzésnek ehhez alkalmazkodnia kell, ezért felgyorsul a tüdő munkája, ezért mélyebb és gyakoribb lesz a légzés.

A mellkasi nyomásváltozások szívó hatást fejtenek ki a gyűjtőeres rendszerre. Ez a hatás a légzőmozgásokkal párhuzamos. Belégzéskor nő a mellkasüreg, a tüdőben csökken a nyomás. Kilégzéskor csökken a mellkas térfogata, nő a légnyomás a tüdőben, ezzel párhuzamosan nő a vérnyomás is az erekben.

A belső szervek tornájához nagyban hozzájárul a teljes tüdőlégzés közben le-feldomborodó rekeszizom nyomása: belégzéskor egyre jobban leszorítja a hasi szerveket, kilégzéskor pedig tehermentesíti azokat.



Edzéskor tudatosan kell lélegezned!

A tudatos légzés következtében javul a tüdőkörüli izmok működése, a rekeszizom tevékenysége. Erőteljesebb a levegő beszívása, nagyobb a tüdők levegőt befogadó képessége, több a légzésben résztvevő léghólyagocskák száma, így nagyobb felületen történik a gázcsere.

A rendszeres edzés hatására nő a vitálkapacitás, azaz egyre több oxigént képes befogadni a tüdőd egy mély légzéssel. Emellett lecsökken a légvételek száma nyugalmi állapotban, a szervezet energiatakarékosabban működik.

A teljes tüdőlégzés céljai: a légzés megfegyelmezése, minden be- és kilégzés tudatossá tétele, minél több Energia kiszabadítása a levegőből.



A légzőgyakorlatok alapszabályai

1. Mindig kilégzéssel kezdj! Fontos, hogy az elhasználódott levegőt kiürítsd a tüdődből, s csak ezután szívd fel tiszta levegővel.

2. Ha gyakorlás közben megszédülsz, nyomban feküdj hanyatt a padlóra, s folytasd fekve a gyakorlást! Ne ess kétségbe, az enyhe szédülés az emberek 90 százalékánál előfordul.

3. Gyakorlás előtt vizsgáld meg az elméd aktuális állapotát, s fogadd el olyannak, amilyen éppen vagy! Végy 5 normál légzést, majd 5 mélylégzést, s közben figyelmedet irányítsd befelé.

4. Ne erőltesd a gyakorlást vagy a fejlődést, légy türelmes, meríts erőt az apró változásokból!

5. Szentelj fel egy nyugodt, csendes, könnyen szellőztethető helyet a légzőgyakorlatok gyakorlására. Tested milyensége meghatározza az életedet, ezért adj meg neki mindent, amit bármilyen más fontos dolognak is megadnál. A gyakorlás helyszínét úgy jelöld ki, mintha imádkozáshoz választanál egy nyugodt, csendes sarkot.

6. Lehetőleg minden nap ugyanabban az időpontban gyakorolj, így könnyebben életed részévé válnak a légzőgyakorlatok.

7. A helyes légzés elsőrendű szabálya, hogy az orrodon lélegezz be is és ki is. Az orr szűri, melegíti a levegőt, jelzi a mérgeket. Ezek mellett a legfontosabb az Energia intenzívebb felvétele. A hegyekben kirándulva az orrunkon beszívva szoktuk élvezni a levegő életet adó erejét, nem pedig a szánkon át. A száj nem légzésre való, hanem evésre és beszédre. Az orrodon sem eszel, a szádon se lélegezz!

8. Még valamire nagyon figyelj oda: alvás közben is orron lélegezz, ugyanis ha a szádon át teszed, akkor sokkal kevesebb Energiát kap este a tested, így nehezen fogsz ébredni.

9. Intenzív izommunkához (futás, súlyzózás) több oxigén kell, ezért ilyenkor az orrodon és a szádon egyszerre kell lélegezni

Aloldalak Aloldalak